- افضلی، پویا (1395)، اکفراسیس، ج1، ترجمۀ مؤدّب میرعلایی و سیاوش عظیمی، تهران: چشمه.
- آیدنلو، سجّاد (1395)، غیبت بهرام گور، بررسی مضمونی حماسی-اساطیری در روایات پایان زندگی بهرام پنجم ساسانی، شعرپژوهی، شمارۀ 28، صص 27-60.
- امین، احمد، محمّدعلی افخمی خیرآبادی و منصور میرزانیا (1385)، برون از پرده، جستاری در تصاویر برساختۀ نظامی با ابزار موسیقی در پنجگنج، پژوهشهای ادبی، شمارۀ 14، صص9-30.
- بنیاسدی، محمّدعلی (1393)، بررسی نگارههای مرتبط با داستان ضحّاک در شاهنامۀ شاه طهماسبی از منظر تصویرسازی، نگره، شمارۀ 32، صص 5-25.
- پروانهپور، مجید و سعید بینای مطلق (1397)، تمایز معنای فلسفی-بلاغی دو اصطلاح انارگیا و انرگیا و اهمیت آن برای فهم اکفراسیس در مطالعات کلمه-تصویر، شناخت، شمارۀ 79، صص 23-44.
- جرجانی، عبدالقاهر (1384)، دلائلالاعجاز فی القرآن، ترجمه و تلخیص محمّد رادمنش، اصفهان: شاهنامهپژوهی.
- دانش، ابراهیم و سعید واعظ (1392)، شگردهای بدیع تصویری در ادبیات کلاسیک فارسی، سبکشناسی نظم و نثر فارسی (بهار ادب)، دورۀ 6، شمارۀ 20، صص 205-224.
- ذوالفقاری، حسن (1385)، یک داستان و چهار روایت، مقایسۀ داستان بهرام گور در شکارگاه در چهار منظومه، پژوهشهای ادبی، شمارۀ 14، صص 31-52.
- راشدمحصّل، محمبدرضا و فاطمه حسینزاده هرویان (1392)، بررسی پیرنگ، شخصیتپردازی، توصیف، زاویۀ دید و تصویرپردازی در داستان نبرد رستم با دیو سپید، متنشناسی ادب فارسی، سال 5، شمارۀ 2، صص 121-138.
- رسولی، حجّت (1380)، تأمّلی در تعریف بلاغت و مراحل تکامل آن، پژوهشنامۀ علوم انسانی، شمارۀ 31، صص 89-98.
- رفایی قدیمی مشهد، رضا و حسینعلی قبادی (1398)، کیخسرو و بهرام، خوانش بینامتنی شاهنامه و هفتپیکر از منظر شخصیتپردازی اسطورهگونۀ کیخسرو و بهرام گور، ادبیات عرفانی و اسطورهشناختی، شمارۀ 56، صص103-130.
- سعیدی، مریم، امیرحسین ماحوزی و شهین اوجاقعلیزاده (1394)، تخیّل شیر در رزم فردوسی و بزم نظامی، پژوهشنامۀ ادب حماسی، شمارۀ 20، صص73-90.
- شاهمرادیان، کامران (1384)، خروش شاخ گوزن، تصویرسازیهای فردوسی در رستم و اشکبوس، رشد زبان و ادب فارسی، شمارۀ 73، صص 24-25.
- شفیعی کدکنی، محمّدرضا (1350)، صور خیال در شعر فارسی، چ1، تهران: نیل.
- شفیعی کدکنی، محمّدرضا (1352)، انواع ادبی و شعر فارسی، خرد و کوشش، شمارۀ 11 و 12، صص 96ـ 119.
- صافاریان، روبرت (1398)، تصویر، سینما، اجتماع، تهران: مرکز.
- صفیان بلداجی، یوسف (1396)، بررسی هویت بهرام پنجم در شاهنامه و هفتپیکر با نگرش تاریخی، تاریخ ادبیات، شمارۀ 81، صص 79-98.
- طاهری، محمّد و حمید آقاجانی (1399)، تبیین مؤلّفههای بلاغی ارسطویی در داستان زال و رودابۀ شاهنامۀ فردوسی، فصلنامۀ مطالعات زبانی و بلاغی، دورۀ 11، شمارۀ 22، صص 273-296.
- طایفی، شیرزاد و علیرضا پورشبانان (1391)، شخصیتهای نمایشی در هفتپیکر نظامی گنجوی، تاریخ ادبیات، شمارۀ 69، صص 89-104.
- طغیانی، اسحاق و رضوان وطنخواه (1389)، بررسی و مقایسۀ دو چهرۀ نیمهتاریخی بهرام گور و بهرام چوبین بر اساس نظریۀ قدرت، پژوهشهای ادب عرفانی، شمارۀ 16، صص 1-28.
- غلامعلینژاد، محمّدعلی، محمّد تقوی و محمّدرضا براتی (1386)، بررسی تطبیقی شخصیت بهرام در شاهنامه و هفتپیکر، جستارهای نوین ادبی، شمارۀ 158، صص 117-138.
- فتوحی، محمود (1385)، بلاغت تصویر، چ5، تهران: سخن.
- فردوسی، ابوالقاسم، (1386)، شاهنامه، ج6، بهکوشش جلال خالقی مطلق و محمود امیدسالار، تهران: مرکز دایرۀالمعارف بزرگ اسلامی.
- فرقدانی، کبری (1382)، تقابل دو دیدگاه در یک داستان، بهرام گور در شاهنامه فردوسی و هفتپیکر نظامی گنجوی، ادبپژوهی، شمارۀ 10 و11، صص 46-51.
- فیلیپس، ویلیام (1397)، مبانی سینما1، ترجمۀ رحیم قاسمیان، چ8، تهران: ساقی.
- مددی، غلامحسین و ابراهیم باستانی (1401)، وجوه پنهان معنا در لایههای آوایی هفتپیکر، فصلنامۀ مطالعات زبانی و بلاغی، دورۀ 13، شمارۀ 28، صص 287-316.
- موحّد، ضیاء (1391)، شعر و شناخت، چ3، تهران: مروارید.
- میرصادقی، جمال (1385)، عناصر داستان، چ5، تهران: سخن.
- نظامی، الیاسبنیوسف (1380)، هفتپیکر، تصحیح وحید دستگردی، بهکوشش سعید حمیدیان، تهران: قطره.
- نیکخواه، هانیه، غلامعلی حاتم، جواد نیستانی و محمّد خزایی (1391)، واکاوی رازهای تداوم هزارسالۀ تصویر بهرام گور و آزاده، نامۀ هنرهای تجسّمی و کاربردی، شمارۀ 9، صص 19-35.
- نیکویی، علیرضا، بهزاد برکت و معصومه غیوری (1394)، بازنگری روایات تاریخی یزدگرد اوّل و بهرام پنجم با تأکید بر تحلیل انتقادی گفتمان، ادبپژوهی، شمارۀ 31، صص 73-90.
- همایی، جلالالدین (1389)، فنون و صناعات ادبی، چ1، تهران: اهورا.
- یونسی، ابراهیم (1341)، هنر داستاننویسی، چ1، تهران: امیرکبیر.
-Abrams, M., Harpham, G. (2015), A Glossary of Literary Terms, India: Cengage Learning.