- اخیانی، جمیله و اصغر بیرانوند (1392)، هالههای موسیقیایی در معنای دو واژه در شعر حافظ، پژوهشنامۀ نقد ادبی و بلاغت، دورۀ 2، شمارۀ 1، صص 117-125.
- اسماعیلی، عصمت و سعید قاسمینیا (1395)، مقایسۀ ایهام در اصطلاحات موسیقی شعر حافظ با دو شاعر همسبک پیشین: خواجو و امیرخسرو، فصلنامۀ مطالعات زبانی و بلاغی دانشگاه سمنان، سال 7، شمارۀ 13، صص 7-32.
- اکبرزاده، هادی (1390)، بررسی و تحلیل معنای «نقش» در بیتی بحثبرانگیز از حافظ، جستارهای ادبی، شمارۀ 172، صص 75-96.
- باستانی پاریزی، محمّدابراهیم (1345)، حافظ چندین هنر، راهنمای کتاب، سال 6، شمارۀ 9، صص 19-37.
- خاقانی، بدیل بن علی (1390)، شرح دیوان خاقانی، به کوشش محمّدرضا برزگر خالقی، چ2، تهران: زوّار.
- برهان، محمّدحسین بن خلف (1376)، برهان قاطع، به اهتمام محمّد معین، چ6، تهران: امیرکبیر.
ـ ثابتزاده، منصوره (1390)، تصاویر موسیقایی در شعر پارسی، تهران: زوّار.
- حافظ، شمسالدین محمّد (1374)، حافظ غنی– قزوینی، به اهتمام عبدالکریم جربزهدار، چ5، تهران: اساطیر.
ـ خالقی، روحالله (1394)، نظری به موسیقی، بخش دوم، چ3، تهران: صفیعلیشاه.
ـ خرّمشاهی، بهاءالدین (1361)، ذهن و زبان حافظ، تهران: طرح نو.
ـ خوارزمی، محمّد بن احمد (1300)، مفاتیحالعلوم، مصر: اداره الطباعه المنیریه.
- رازی، شمسالدین محمّد بن قیس (1314)، المعجم فی معاییر اشعار العجم، تصحیح محمّد قزوینی و مدرّس رضوی، تهران: مؤسّسۀ خاور.
- رحیمی، ناصر و زهیر نادعلیزاده (1397)، نظم پریشان غزل حافظ و مرکّبنوازی، فصلنامۀ مطالعات زبانی و بلاغی دانشگاه سمنان، سال 9، شمارۀ 18، صص 193-210.
ـ زرّینکوب، عبدالحسین (1389)، از کوچۀ رندان، چ19، تهران: سخن.
- سودی، محمّد (1366)، شرح سودی بر حافظ، ترجمۀ عصمت ستارزاده، ج1 و 4، چ5، تهران: زرّین و نگاه.
- سورآبادی، عتیق بن محمّد (1365)، قصص قرآن مجید: برگرفته از تفسیر ابوبکر عتیق نیشابوری مشهور به سورآبادی، به اهتمام یحیی مهدوی، چ2، تهران: خوارزمی.
ـ شفیعی کدکنی، محمّدرضا (1396)، این کیمیای هستی (دربارۀ حافظ)، ج1، تهران: سخن.
ـ (1385)، نقش بخوان و لاتقل، فصلنامۀ ماهور، شمارۀ 33، صص 7-13.
- (1381)، یک اصطلاح موسیقی در شعر حافظ، فصلنامۀ ماهور، سال 4، شمارۀ 15، صص 9-14.
- فیروزیان، مهدی (1394)، نقد مقالۀ هالههای موسیقیایی در معنای دو واژه در شعر حافظ، نقد ادبی، دورۀ 8، شمارۀ 32، صص 195-201.
- گلچین، میترا و عباس کریمی (1400)، در پردهگویی حافظ (پژوهشی در شگردهای بیانی پوشیدهگویی حافظ)، فصلنامۀ مطالعات زبانی و بلاغی، سال 12، شمارۀ 24، صص 121-146.
- مالمیر، تیمور (1391)، طرح یک احتمال در مفهوم راه عراق و غزلیات عراقی در شعر حافظ، فصلنامۀ سبکشناسی نظم و نثر فارسی، سال 5، شمارۀ 3، صص 281-300.
- مراغی، عبدالقادر بن غیبی (1366)، جامعالالحان، به اهتمام تقی بینش، تهران: مؤسّسۀ مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
ـ (1344)، مقاصدالالحان، به اهتمام تقی بینش، تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب.
- مسعودی، علی بن حسین (1382)، مروجالذهب و معادنالجوهر، ج2، ترجمۀ ابوالقاسم پاینده، چ7، تهران: علمی و فرهنگی.
ـ مسعودیه، محمّدتقی (1389)، سازشناسی، تهران: سروش.
ـ ملّاح، حسینعلی (1363)، حافظ و موسیقی، چ2، تهران: فرهنگ و هنر.
- مولوی، جلالالدین محمّد (1378)، کلّیات شمس، ج 1و 3 و 8، تصحیح بدیعالزمان فروزانفر، چ4، تهران: امیرکبیر.
ـ منصوری، پرویز (1390)، سازشناسی، چ6، تهران: زوّار.
- میدگلی، روت (1382)، دایرهالمعارف سازهای جهان، ترجمۀ حسن زندباف، چ2، تهران: روزنه.
ـ وجدانی، بهروز (1386)، فرهنگ جامع موسیقی ایرانی، ج1، تهران: گندمان.