- آقاگلزاده، فردوس (1386)، تحلیل گفتمان انتقادی و ادبیات، فصلنامۀ ادبپژوهی، دورۀ 1، شمارۀ 1، صص 17-27.
- اسدی امجد، فاضل و یاسر ذوالفقاری (1388)، جنسیت، قدرت و کاربرد زبان از دیدگاه تاریخگرایی نوین در گلنگری گلن راس اثر دیوید ممت، فصلنامۀ نقد ادبی، دورۀ 2، شمارۀ 7، صص 37-58.
- برسلر، چارلز (1386)، درآمدی بر نظریهها و روشهای نقد ادبی، ترجمة مصطفی عابدینیفرد، تهران: نیلوفر.
- بهمنی، شهرزاد، ایوب مرادی و علیاصغر شهریاری (1398)، تحلیل زبانشناختی داستانهای اساطیری شاهنامه در چارچوب تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف، فصلنامۀ زبانشناسی اجتماعی، دورۀ 3، شمارۀ 1، صص 37-55.
- پورداود، ابراهیم (1356)، یسنا، به کوشش بهرام فرهوشی، تهران: دانشگاه تهران.
- حاجلی، علی (1395)، فوکو، گفتمان، تحلیل گفتمان، مجلۀ انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، دورۀ 12، شمارۀ 42، صص 63-88.
- حقپرست، لیلا (1391)، شیوههای تصویرسازی کارگزاران اجتماعی در داستان بهمن از شاهنامه و بهمننامه (براساس مؤلّفههای جامعهشناختی-معنایی در تحلیل گفتمان)، فصلنامۀ پژوهشهای زبان و ادبیات تطبیقی، دورۀ 3، شمارۀ 2، صص 45-62.
- خائفی، عباس (1391)، بررسی سه قطره خون هدایت بر مبنای نظریۀ قدرت میشل فوکو، فصلنامۀ شعرپژوهی، شمارۀ 11، صص 59-72.
- دهقان، علی و نازیلا یخدانساز (1394)، گفتمان در داستان مسجد مهمانکش مثنوی با تکیه بر آرای میشل فوکو، دوفصلنامۀ پژوهش زبان و ادبیات فارسی، شمارۀ 36، صص 83-102.
- زمانی، محمّدمهدی، کوروش صفوی و نعمتالله ایرانزاده (1396)، رابطۀ زبان و قدرت در نخستین شعر نو فارسی (تحلیل گفتمان انتقادی شعر «وفای به عهد»)، فصلنامۀ مطالعات زبانی و بلاغی، سال 8، شمارۀ 16، صص 157-188.
- شیرخدا، طاهره و همکاران (1398)، واکاوی گفتمان قدرت در داستان رستم و اسفندیار از منظر فوکو، فصلنامۀ جامعهشناسی سیاسی جهان اسلام، دورۀ 7، شمارۀ 2، صص 230- 215.
- طبری، محمّد بن جریر (1362)، تاریخ الرّسل و الملوک (تاریخ طبری)، ترجمة ابوالقاسم پاینده، چ 2، تهران: اساطیر.
- علیمحمّدی، امین (1396)، علم/ ایدئولوژی در نظرگاه آلتوسر؛ جایگاه نظام آموزش در مناسبات قدرت، فصلنامۀ سیاست، سال 4، شمارۀ 13، صص 85-107.
- فرتر، لوک (1386)، لویی آلتوسر، ترجمة آریان امیراحمدی، تهران: نشر مرکز.
- فردوسی، ابوالقاسم (1353)، شاهنامه، تصحیح ژول مول، تهران: شرکت سهامی کتابهای جیبی.
- فرکلاف، نورمن (1379)، تحلیل گفتمان انتقادی، ترجمة فاطمه شایستهپیران و همکاران، تهران: انتشارات مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه.
- قاسمی، علیرضا و فاطمه کاسی (1396)، خوانش داستان هفتواد از دید تاریخگرایی نوین و تحلیل گفتمان، فصلنامۀ پژوهشهای ادبی، سال 14، شمارۀ 56، صص 53-83.
- کریستینسن، آرتور (1385)، ایران در زمان ساسانیان، ترجمة رشید یاسمی، به کوشش حسن رضایی باغبیدی، تهران: صدای معاصر.
- کلانتری، صمد و همکاران (1388)، تحلیل گفتمان با تأکید بر گفتمان انتقادی بهعنوان روش تحقیق کیفی، فصلنامۀ جامعهشناسی، سال 1، شمارۀ 4، صص 7-28.
- کوئن، بروس (1372)، درآمدی به جامعهشناسی، ترجمة محسن ثلاثی، تهران: فرهنگ معاصر.
کولسنیکف، آ.ای. (2537)، ایران در آستانۀ یورش تازیان، ترجمة محمّد رفیق یحیایی، تهران: آگاه.
- مکاریک، ایرنا ریما (1390)، دانشنامۀ نظریههای ادبی معاصر، ترجمة مهران مهاجر و محمّد نبوی، چ 4، تهران: آگه.
- محمودی تازهکند، فاطمه (1391)، گفتمان، قدرت و زبان در قصّههای بهرنگی از دیدگاه تاریخگرایی نوین، فصلنامۀ نقد ادبی، سال 5، شمارۀ 17، صص 175-191.
- مهرآیین، مصطفی و ابوالفضل حاجیزاده (1393)، متن و قدرت؛ چارچوبی نظری برای تفسیر انتقادی متن، فصلنامۀ نقد ادبی، سال هفتم، شمارۀ 28، صص 51-31.
- مینوی، مجتبی (1354)، نامۀ تنسر به گشنسپ، چ 2، تهران: خوارزمی.
- هیوارد، سوزان (1381)، مفاهیم کلیدی در مطالعات سینمایی، ترجمة فتّاح محمّدی، تهران: هزارۀ سوم.
- یوسفی، علی، سید محمّدرضا هاشمی و زهرا بستان (1391)، تحلیل گفتمان انتقادی هویت ایرانی در شاهنامۀ فردوسی (مورد مطالعه: داستان سیاوش)، دوفصلنامۀ جامعهشناسی تاریخی، دورۀ 4، شمارۀ 2، صص 145-172.