- احمدی، بابک (1372)، ساختار و تأویل متن، تهران: نشر مرکز.
- اسلامی ندوشن، محمّدعلی (1348)، زنان و مردان شاهنامه، مجلة یغما، سال 22، شمارة 2.
- باطنی، محمّدرضا (1371)، پیرامون زبان و زبانشناسی، تهران: آگاه.
- براهنی، رضا (1393)، تاریخ مذکّر، چ 4، تهران: نگاه.
- بووار، سیمون دو (1380)، جنس دوم، جلد اول، ترجمة قاسم صنعوی، تهران: توس.
- پاکنهاد جبروتی، مریم (1381)، فرادستی و فرودستی در زبان، تهران: نشر نقره.
- تسلیمی، علی (1390)، نقد ادبی: نظریههای ادبی و کاربردهای آنها در ادبیات فارسی، چ 2، تهران: کتاب آمه.
- تودودوف، تزوتان (1377)، منطق گفتوگویی میخائیل باختین، ترجمة داریوش کریمی، تهران: نشر مرکز.
- حسینی، مریم و فرانک جهانبخش (1389)، سیمای زن در رمانهای برگزیدة محمّد محمّدعلی با تأکید بر نقد ادبی فمینیستی، مجلة زن در فرهنگ و هنر (پژوهش زنان)، دورة 1، شمارة 3، صص 79- 98.
- حمیدیان، سعید (1383)، درآمدی بر اندیشه و هنر فردوسی، تهران: ناهید.
- دستغیب، عبدالعلی (1385)، نگاه عبدالعلی دستغیب به «قصة تهمینه» محمّد محمّدعلی، مجلة رودکی، شمارة 11.
- رابینز، روت (1389)، فمینسیمهای ادبی، ترجمة احمد ابومحبوب، تهران: افراز.
- رسولزاده، حسین (1377)، تعارض رؤیا و واقعیت، نشریة معیار، سال 7، شمارة 23، صص 23-24.
- سارلی، ناصرقلی، بهادر باقری و شیرین صادقی (1398)، بلاغت ساختهای نحوی نشاندار در اشعار نیمایی اخوان ثالث، فصلنامة مطالعات زبانی و بلاغی، سال 10، شمارة 19، صص 233- 264.
- سجودی، فرزان (1382)، نشانهشناسی کاربردی، چ 2، تهران: علم.
- سراج، علی (1394)، گفتمان زنانه: روند تکوین گفتمان زنانه در آثار نویسندگان زن ایرانی، تهران: روشنگران و مطالعات زنان.
- سرامی، قدمعلی (1388)، از رنگ گل تا رنج خار: شکلشناسی داستانهای شاهنامه، چ 5، تهران: علمی و فرهنگی.
- سلدن، رامان (1372)، راهنمای نظریة ادبی معاصر، ترجمة عباس مخبر، تهران: چاپ هما.
- سید، دیوید (1382)، قرائتی نقّادانه از رمان چهرة مرد هنرمند در جوانی اثر جیمز جویس، ترجمة منوچهر بدیعی، تهران: روزنگار.
- فاولر، راجر (1390)، زبانشناسی و رمان، ترجمة محمّد غفاری، چ 1، تهران: نشر نی.
- فردوسی، ابوالقاسم (1379)، شاهنامه (براساس چاپ مسکو)، به کوشش سعید حمیدیان، تهران: قطره.
- قاسمزاده، سیدعلی و سعید بزرگ بیگدلی (1397)، رمان اسطورهای (نقد و تحلیل جریان اسطورهگرایی در رمان فارسی)، تهران: چشمه.
- قاسمیپور، قدرت (1388)، نقیضه در گستره نظریههای ادبی معاصر، فصلنامه نقد ادبی، دوره 2، شماره 6، صص: 127- 147.
- فیلد، جان (1386)، سرمایة اجتماعی، ترجمة غلامرضا غفاری و حسین رمضانی، چ 1، تهران: کویر.
- یزدانجو، پیام (1381)، بهسوی پسامدرن (پساساختارگرایی در مطالعات ادبی)، تهران: مرکز.
- گلمرادی، صدف، حسین فقیهی و نعمتالله فاضلی(1393)، نقد جامعهشناسانة سرمایههای زنان در رمان قصة تهمینة محمّد محمّدعلی براساس نظریة انواع سرمایة پیر بوردیو، جامعهشناسی هنر و ادبیات، دورة 6، شمارة 1، صص 23-41.
- محمّدعلی، محمّد (1382)، قصة تهمینه، تهران: افق.
- مقدادی، بهرام (1393)، دانشنامة نقد ادبی از افلاطون تا به امروز، تهران: نشر چشمه.
- مکاریک، ایرنا ریما (1385)، دانشنامة نظریههای ادبی معاصر، ترجمة مهران مهاجر و محمّد نبوی. تهران: آگه.
- نامور مطلق، بهمن و منیژه کنگرانی (1390)، گفتوگومندی در ادبیات و هنر (مجموعة مقالات نقدهای ادبی– هنری)، تهران: سخن.
-Bakhtin, Mikhail Mikhailovikh (1981), Discourse in the Novel, in The Dialogic Imaganastion, pp. 259- 422, Edited by Micheal Holquist, translated by Caryl Emarson and Micheal Holquist, Austin, Texas: univ. of Texas Press.
-Bakhtin, Mikhail Mikhailovikh (1984), Rabelais and his world, trans, Helene Iswolsky, Bloomington: Indiana University Press.