- اخلاقی، اکبر (1377)، تحلیل ساختاری منطق الطیر، چ1، اصفهان: نشر فردا.
- اسلامی ندوشن، محمدعلی (1392)، از رودکی تا بهار، دربارۀ بیست شاعر بزرگ ایران، تهران: نشر یزدان.
- اسماعیل پور، ابوالقاسم (1379)، اسطوره؛ هنر و ادبیات، مجلة شعر، شماره 28، بهار، صص 6-15.
- اسماعیل پور، ابوالقاسم (1391)، اسطوره، بیان نمادین، چ3، تهران: سروش.
- بهار، مهرداد (1362)، پژوهشی در اساطیر ایران، چ1، تهران: توس.
- بختیاری، محمدرضا (1395)، سیمای سیمرغ و ققنوس در ادبیات فارسی، کنگرۀ بینالمللی زبان و ادبیات، دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید مفتح شهرری، 15 مهر، صص 1-9.
- براهنی، رضا (1380)، طلا در مس (در شعر و شاعری) ، ج1، تهران: زریاب.
- پورداوود، ابراهیم (1347)، یشتها، به کوشش بهرام فرهوشی، چ2، تهران: دانشگاه تهران.
- پورنامداریان، تقی (1386)، دیدار با سیمرغ شعر و عرفان و اندیشههای عطار، چ4، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
- جمشیدیان، همایون و دیگران (1395)، بررسی مکاشفات عرفانی عطار در غزلیات بر اساس نظریۀ ویلیام جیمز، فصلنامة ادبیات عرفانی و اسطورهشناختی، سال 12، شمارۀ 43، صص 11-41.
- جیمز، ویلیام (1391)، تنوّع تجربۀ دینی، ترجمۀ حسین کیانی، تهران: حکمت.
- حریری، ناصر (1368)، دربارۀ هنر و ادبیات: گفتوشنودی با مهدی اخوان ثالث و علی موسوی گرمارودی، بابل: کتابسرای بابل.
- خورشیدیان، اردشیر(1387)، پاسخ به پرسشهای دینی زردتشتیان. چ2، تهران: فروهر.
- دهقانی یزدلی، هادی و تیمور مالمیر (1393)، نشانهشناسی عناصر اسطورهای در روایتهای عرفانی، فرهنگ و ادبیات عامه، دورۀ 2، شمارۀ 3، صص 106–130.
- رجبی، زهرا (1397)، نگرشی به تلمیح ادبی بر اساس رویکردهای نوین در نقد ادبی و مطالعات بینارشتهای، فصلنامۀ نقد ادبی، سال 11، شمارۀ 43، صص 7-37.
- رضانژاد، غلامحسین (نوشین) (1367)، اصول علم بلاغت در زبان فارسی، چ1، تهران: الزهرا.
- رضایی راد، مهین (1387)، نقد، بررسی، تحلیل و تعریف تصویر، پایاننامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه رازی کرمانشاه.
- زرینکوب، عبدالحسین (1384)، ادبیات عرفانی ایران و ارزش انسانی آن، در: نه شرقی ، نه غربی ، انسانی (مجموعۀ مقالات، تحقیقات، نقدها و نمایشوارهها)، چ5، تهران: امیرکبیر.
- زمرّدی، حمیرا (1376)، ملاحظات تطبیقی ادیان و اساطیر در منطق الطیر، در: درخت معرفت (جشننامۀ عبدالحسین زرینکوب). چ1، به اهتمام علیاصغر محمدخانی، تهران: سخن، صص 346– 364.
- شامیان ساروکلائی، اکبر (1392)، آینة معنی، تمثیل در بلاغت فارسی و عربی. چ1، تهران: علمی و فرهنگی.
- شجیعی، پوران (1375)، صور معانی در مکتب درونگرایی، چ1، تهران: ویرایش.
- شفیعی کدکنی، محمّدرضا (1392)، زبان شعر در نثر صوفیه: درآمدی به سبکشناسی نگاه عرفانی. چ2، تهران: سخن.
- شفیعی کدکنی، محمّدرضا (1387)، صور خیال در شعر فارسی. چ11، تهران: آگاه.
- شمیسا، سیروس (1392)، بیان. چ2، تهران: میترا.
- شوالیه، ژان، و آلن گربران (1378)، فرهنگ نمادها، ج1 و 3، ترجمه و تحقیق سودابه فضایلی، چ1، تهران: جیحون.
- صدقه، جان (1380)، خورشید در اساطیر کهن. ترجمۀ محمدرضا ترکی. مجلة شعر، شمارۀ 29، صص 138-143.
- عطار نیشابوری، فرید الدین (1392)، منطق الطیر، تصحیح و مقدمۀ محمدرضا شفیعی کدکنی، چ9، تهران: سخن.
- عطار نیشابوری، فرید الدین(1383)، منطق الطیر (مقامات طیور)، تصحیح صادق گوهرین، چ20، تهران: علمی و فرهنگی.
- غلامرضایی، محمد (1388)، سبکشناسی نثرهای صوفیه: از اوایل قرن پنجم تا اوایل قرن هشتم، تهران: دانشگاه شهید بهشتی.
- فتوحی، محمود (1389)، بلاغت تصویر. چ2، تهران: سخن.
- فتوحی، محمود (1380)، تحلیل تصویر دریا در مثنوی، پژوهشنامۀ علوم انسانی، شمارۀ 31، صص 1–21.
- فتوحی، محمود و هما رحمانی (1395)، کارکرد استعاره در بیان تجارب عرفانی، پژوهشنامۀ عرفان، سال نهم، شمارۀ 18، صص 138-164.
- فولادی، علیرضا (1387)، زبان عرفان. چ1، قم: نشر فراگفت.
- محمّدی، داوود و محمّدرضا اسلامی (1397)، معماری زبان؛ پیشنهادی در طبقهبندی عناصر زیبایی سخن، دوفصلنامة مطالعات زبانی و بلاغی، سال 9، شمارۀ 17، صص 205-234.
- مشعوفی، عباس (1389)، نسبت میان تجربۀ عرفانی و تعبیر آن در مثنوی، پایاننامۀ کارشناسی ارشد، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه زنجان.
- همدانی، امید (1388)، حماسه، اسطورۀ تجربۀ عرفانی، سهروردی و خوانش او از شاهنامه، نقد ادبی، دورۀ 2، شمارۀ 7، صص 137-162.
- یاحقی، محمدجعفر (1389)، فرهنگ اساطیر و داستانوارهها در ادبیات فارسی، چ3، تهران: فرهنگ معاصر.