- قرآن کریم
- ابن سینا، حسین (۱۳۶۷)، قانون در طب، ج 5، ترجمۀ عبدالرحمن شرفکندی، تهران: سروش.
- افراشی، آزیتا (1395)، مبانی معناشناسی شناختی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
- امیرخسرو دهلوی، ابوالحسن (1361)، دیوان، تصحیح سعید نفیسی، به کوشش م. درویش، تهران: خرد جاویدان.
- امیرمعزی، محمد بن عبدالملک (1389)، دیوان، تصحیح عباس اقبال، تهران: اساطیر.
- انوری، علیبن محمد (1376)، دیوان، به اهتمام محمدتقی مدرس رضوی، تهران: علمی و فرهنگی.
- اوحدی مراغی، رکنالدین (1340)، دیوان، تصحیح سعید نفیسی، تهران: امیرکبیر.
- ایمانیان، حسین و زهره نادری (1392)، استعارههای جهتی نهجالبلاغه از بعد شناختی، پژوهشنامۀ نهجالبلاغه، سال اول، شمارۀ 4، صص 74- 92.
- پورالخاص، شکرالله و رقیه آلیانی (1397)، بررسی استعارههای جهتی در غزلیات شمس، متنپژوهی ادبی. سال 22، شمارۀ 75، صص 207- 228.
- تفتازانی، مسعود بن عمر (1409ق)، شرح المقاصد، تحقیق و تعلیق عبدالرحمن عمیره، قم: الشریف الرضی.
- جامی، نورالدین عبدالرحمن (1370)، هفت اورنگ، تصحیح مرتضی مدرس گیلانی، تهران: گلستان کتاب.
- جرجانی، اسماعیل بن حسین (1356)، ذخیرۀ خوارزمشاهی، ج 1، به کوشش جلال مصطفوی، تهران: انجمن آثار ملی.
- حافظ، شمسالدین محمد (1362)، دیوان، تصحیح پرویز ناتل خانلری، تهران: خوارزمی.
- خادمزاده، وحید (1398)، تحلیل استعاری وجودشناسی صدرایی، حکمت معاصر، دورۀ 10، شمارۀ 1، صص 1- 38.
- خاقانی، افضلالدین بدیل (1374)، دیوان، تصحیح ضیاءالدین سجادی، تهران: زوّار.
- خواجه نصیرالدین طوسی (1375)، شرح الإشارات و التنبیهات (مع المحاکمات)، ج 2، قم: نشر البلاغه.
- دیلمی، حسن بن حسن (1377)، ارشاد القلوب الی الصواب، ترجمه عبدالحسین رضایی، تهران: اسلامیه.
- سبزعلیپور، جهاندوست و راضیه رستمی (1397)، مفهومسازی استعاری و مبانی فرهنگی آن در ادبیات فارسی، دوفصلنامة مطالعات زبانی و بلاغی، سال 9، شمارة 18، صص 233- 260.
- سعدی، مصلح بن عبدالله (1383)، کلیات، به کوشش مظاهر مصفّا، تهران: روزنه.
- سنایی غزنوی، مجدودبنآدم (1377)، حدیقه الحقیقه و شریعه الطریقه، تصحیح محمدتقی مدرس رضوی، تهران: دانشگاه تهران.
- سنایی غزنوی، مجدودبنآدم (1354)، دیوان، به اهتمام محمدتقی مدرس رضوی، تهران: کتابخانه سنایی.
- سیف فرغانی (1364)، دیوان، تصحیح ذبیحالله صفا، تهران: فردوسی.
- شاه نعمتالله ولی (1380)، دیوان، تحقیق عباس خیاطزاده، کرمان: خدمات فرهنگی.
- صائب تبریزی، محمدعلی (1373)، دیوان، ج 4، به کوشش محمد قهرمان، تهران: علمی و فرهنگی.
- عراقی، فخرالدین (1375)، دیوان، تصحیح سعید نفیسی، تهران: سنایی.
- عطار نیشابوری، فریدالدین (1375)، مختارنامه، مقدمه و تصحیح محمدرضا شفیعیکدکنی، تهران: سخن.
- فرخی سیستانی، ابوالحسن (1371)، دیوان، به کوشش محمد دبیرسیاقی، تهران: زوار.
- فردوسی، ابوالقاسم (1366)، شاهنامه، ج 1، به کوشش جلال خالقی مطلق، نیویورک: بنیاد میراث ایران.
- فردوسی، ابوالقاسم(1369)، شاهنامه، ج 2، به کوشش جلال خالقی مطلق، کالیفرنیا و نیویورک: بنیاد میراث ایران.
-فردوسی، ابوالقاسم (1375)، شاهنامه، ج 5، به کوشش جلال خالقی مطلق، کالیفرنیا و نیویورک: بنیاد میراث ایران.
- فردوسی، ابوالقاسم(1384)، شاهنامه، ج 6، به کوشش جلال خالقی مطلق و محمود امیدسالار، نیویورک: بنیاد میراث ایران.
- کوچش، زولتان (1393)، مقدمهای کاربردی بر استعاره، ترجمة شیرین پورابراهیم، تهران: سمت.
- کوچش، زولتان(1394)، استعاره در فرهنگ، ترجمة نیکتا انتظام، تهران: سیاهرود.
- کوچش، زولتان (1396)، استعارهها از کجا میآیند؟، ترجمة جهانشاه میرزا بیگی، تهران: آگاه.
- مجلسی، محمدباقر (بیتا)، بحار الانوار، تصحیح محمدباقر محمودی، ج 8، بیروت: دارالتراث.
- مولوی، جلالالدین محمد (1375)، مثنوی معنوی، تصحیح رینولد نیکلسون، تهران: توس.
- مولوی، جلالالدین محمد (1378)، کلیات شمس تبریزی، تصحیح بدیعالزمان فروزانفر، 10 جلد، تهران: امیرکبیر.
- ناصرخسرو قبادیانی، ابومعین (1357)، دیوان، به اهتمام مجتبی مینوی و مهدی محقق، تهران: دانشگاه تهران.
- نجم رازی (1379)، مرصاد العباد، به اهتمام محمدامین ریاحی، تهران: علمی و فرهنگی.
- نظامی، الیاسبن یوسف (1383)، مخزنالاسرار، تصحیح وحید دستگردی، به کوشش سعید حمیدیان، تهران: قطره.
- نظامی، الیاسبن یوسف (1376)، شرفنامه، تصحیح وحید دستگردی، به کوشش سعید حمیدیان، تهران: قطره.
- نظامی، الیاسبن یوسف (1390)، خسرو و شیرین، تصحیح وحید دستگردی، به کوشش سعید حمیدیان، تهران: قطره.
- یگانه، فاطمه و آزیتا افراشی (1395) استعارههای جهتی در قرآن با رویکرد شناختی، جستارهای ادبی، شماره 5، صص 193- 216.
-Deane, H. A. (1963), The Political and Social Ideas of St. Augustine, New York: Columbia University Press.
-Fauconnier, G. and Turner, M. (1994), Conceptual Projection and Middle Spaces [PDF file]. Retrieved from https://pdfs.semanticscholar.org/9af6/2290ff9a427e076f27d19632294b670fe43b.pdf-Gilson, E. (1960) The Christian Philosophy of Saint Augustine. New York: Random House.
-Hogan, P. (1997), Literary Universals, Poetics Today, 18(2), pp. 223-249.
-Johnson M. (1987), The Body in the Mind: The Bodily Basis of Meaning, Imagination, and Reason, Chicago: University of Chicago Press.
-Kövecses Z. (2005), Metaphor in culture: Universality and variation, Cambridge: Cambridge University Press.
-Kövecses Z. (2010), Metaphor: A practical introduction, Oxford: Oxford University Press.
-Kövecses Z.(2015), Where metaphors come from?, Oxford: Oxford University Press.
-Lakoff G. (1987), Women, Fire, and Dangerous Things: What Categories Reveal About the Mind, Chicago: University of Chicago Press.
-Lakoff, G. & Johnson, M. (1999), Philosophy in the flesh: the embodied mind and its challenge to Western thought, New York: Basic Books.
-Levi, J. (1980), Black, the Red, and the white, Journal of California and Great Basin Anthropology, Vol. 2, No. 2 (Winter), pp. 293-298
-Merleau–Ponty, M. (1962), Phenomenology of Perception, Tr. by Colin Smith, London: Routledge and Kegan Paul.
-Núñez R. E. & Sweetser E. (2006), With the Future Behind Them: Convergent Evidence from Aymara Language and Gesture in the Crosslinguistic Comparison of Spatial Construals of Time, Cognitive Science, 30 (3), pp. 401-450.
-Risch J. S. (2008), On the role of metaphor in information visualization, Retrieved from ArXiv, abs/0809.0884.
-Tversky B. (1995), Cognitive origins of graphic productions, In: Marchese F. (Eds). Understanding Images: Finding Meaning in Digital Imagery. New York: Springer-Verlag, pp. 29-53.