- قرآن کریم.
- آموزگار، ژاله (1356)، زن در خانوادۀ ایران باستان، مجلۀ دانشکدۀ ادبیات دانشگاه تربیت معلم، شمارۀ 2، صص 34-45.
- احمدی، امیدعلی (1386)، مصرف ادبیات داستانی ایرانیان، تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.
- اسفندی، اسفندیار و فاطمه غلامی (1386)، تشریح دوگانگی نماد آتش در آیین زردشتی، پژوهشهای زبان خارجی، شمارۀ 38 ، صص 5-17.
- اکبری، زینب و ابوعلی رجاء (1397)، بلاغت تمثیل در پرتو رویکردهای مختلف بلاغی، دوفصلنامه مطالعات زبانی و بلاغی، سال9، شماره 18، صص 7-38.
- اونامونو، میگل (1380)، درد جاودانگی، ترجمۀ بهاءالدین خرّمشاهی، تهران: ناهید.
- پاکباز، رویین (1389)، دایرهالمعارف هنر، تهران: فرهنگ معاصر.
-الیاده، میرچا (1376)، رساله در تاریخ ادیان، ترجمۀ جلال ستاری، چ2، تهران: سروش.
- پینسنت، جان (1380)، شناخت اساطیر یونان، ترجمۀ باجلان فرخی، تهران: اساطیر.
-پورنامداریان، تقی (1386)، رمز و داستانهای رمزی در ادب فارسی، چ5، تهران: علمی و فرهنگی.
-ثروتیان، بهروز (1369)، بیان در شعر فارسی، تهران: برگ.
-جعفری، حمید و اکبر شامیان (1384)، تمثیل رؤیا در شعر معاصر ایران، پژوهشهای ادبی، شماره 9 و 10، صص 111-126.
- حسینی، محدثهسادات (1388)، نگاهی به تعاریف، مصادیق و ابزار در سینمای معناگرا (جهان معنا و نشانهها)، نقد سینما، شمارۀ 66 ، صص 93-96.
-حیدری، آرش و سجاد سرحدی (1392)، دوگانه فرد/جامعه در اندیشه دورکیم: فردگرایی اخلاقی، مجله جامعهشناسی ایران، دورة 14، شماره 3، صص 90-115.
- حیدری، علی و حبیبالله احمدیتبار (1393)، مقایسۀ تطبیقی سفرنامههای تخیّلی ارداویرافنامه و «ار» افلاطون، مجلۀ ادبیات تطبیقی دانشگاه شهید باهنر کرمان، سال 6، شماره 11، صص 119-139.
- خائفی، عباس، حر، لیلا و فخری رسولیگروی (1394)، مقایسۀ ارداویرافنامه با سیرالعباد الی المعاد سنایی، مجله مطالعات ایرانی، سال چهاردهم، شماره 28، صص 71-88.
- الخطیب، حسام (1999)، الافاق الادب المقارن، عربیاً و عالمیاً، بیروت و دمشق: دارالفکر.
- خورشیدیان، اردشیر (1387)، جهانبینی اشو زرتشت، چ2، تهران: فروهر.
- دادگی، فرنبغ (1369)، بندهشن، ترجمۀ مهرداد بهار، تهران: توس.
- ربهکا، اس (1387)، نظریه گفتگویی پیوند میانرشتهای، ترجمۀ سید محسن علویپور و همکاران، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
- ژینو، فیلیپ (1390)، ارداویرافنامه (متن پهلوی، حرفنویسی، ترجمه متن پهلوی، واژهنامه)، ترجمۀ ژاله آموزگار، تهران: معین.
- سبحانی، جعفر (1369)، منشور جاوید؛ پیرامون معاد در قرآن، قم: مؤسسه سیدالشهدا.
- سرگلزایی، علی (1379)، بهشت و دوزخ در دین زرتشتی، مجلۀ دانشکدۀ الهیات دانشگاه مشهد، شماره 47 و 48، صص 203-218.
- سلطانی، منظر و کلثوم قربانی جویباری (1392)، تحلیل مقایسهای ارداویرافنامه، سیرالعباد، کمدی الهی، فصلنامهپژوهش زبان و ادبیات فارسی، شماره 28، صص 39-66.
- شاهرخ، کیخسرو (1380)، زرتشت، پیامبری که از نو باید شناخت، «فروغ مزدیسنی»، تهران: جامی.
- شبزندهدار، مهدی (1342)، بهشت و جهنّم، مجلۀ مکتب تشیّع، شماره 10، صص 260-270.
- شریعت، فرشاد (1392)، هابز؛ قدرت فرد و آزادی دولت، اطلاعات سیاسی اقتصادی، شماره 187و 188، صص 70-81.
- شفیعیکدکنی، محمّدرضا (1386)، صور خیال در شعر فارسی، چ11، تهران: آگه.
- شورل، ایو. (1389)، ادبیات تطبیقی، ترجمۀ طهمورث ساجدی، چ2، تهران: امیرکبیر.
- عبداللهی، محبوبه (1393)، تمثیل روایی و انواع آن در ادب فارسی، پژوهشهای ادبی و بلاغی، دوره 2، شماره 2، صص 113-129.
- عفیفی، رحیم (1343)، ارداویرافنامه منظوم، زرتشت بهرام پژدو، مشهد: چاپخانه دانشگاه مشهد.
- فتوحی، محمود (1389)، بلاغت تصویر، چ2، تهران: انتشارات سخن.
- فروم، اریک (1380)، زبان از یاد رفته، درک و تحلیل رؤیا، داستانهای پریان و اساطیر، ترجمۀ ابراهیم امانت، چ7، تهران: فیروز.
- قلیزاده، خسرو (1387)، فرهنگ اساطیری ایرانی بر پایۀ متون پهلوی، چ2، تهران: کتاب پارسه.
- کاظمخانی، حبیبالله (1388)، آخرتگرایی در ادیان بزرگ، مجلۀ معارف، شمارۀ 66، صص 14-23.
- گرین، ویلفرد و دیگران (1376)، مبانی نقد ادبی، ترجمۀ فرزانه طاهری، تهران: نیلوفر.
- لاک، جان (1377)، رسالهای در باب تساهل، ترجمۀ شیرزاد گلشاهیکریم، تهران: نی.
- مهدویفر، سیدحسن (1384)، رؤیای بهشت، تهران: بنیاد سینمایی فارابی.
- میرصادقی، جمال (1376)، عناصر داستان، چ3، تهران: علمی.
- وحیدی، شهابالدین و کبری بشیرینیا (1395)، بررسی تطبیقی معاد در قرآن و عهدین، مجلۀ کتاب قیم، سال ششم، شماره 14، صص 113-134.
- ولک، رنه و آستین وارن (1373)، نظریۀ ادبیّات، ترجمۀ ضیاء موحد و پرویز مهاجر، تهران: علمی و فرهنگی.
- هینلز، جان راسل (1371)، شناخت اساطیر ایران، ترجمۀ ژاله آموزگار و احمد تفضّلی، چ2، تهران: چشمه.