نشانه‌شناسی بلاغی داستان و فیلم درخت گلابی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه قم

2 دانشجوی دکترای زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه قم

10.22075/jlrs.2025.36487.2584

چکیده

نشانه‌شناسی بلاغی یکی از انواع «رمزگان متنی» در دسته‌بندی سه‌گانة دنیل چندلر است که گسترة وسیع‌تری را نسبت به مباحث بلاغی پیشین شامل می‌شود و تنها به عناصر کلامی محدود نمی‌شود؛ بلکه می‌توان این نشانه‌ها را در تصویر، صدا و یا در بافت کلام جستجو کرد. در این رویکردِ نشانه‌شناسی، روابط بین نشانه‌ها و معانی ضمنی آن‌ها از منظر بلاغی بررسی می‌شود و علاوه‌بر زبان‌شناسی، شعر، داستان و ادبیات نمایشی، در تحلیل آثار هنری دیگری مانند سینما، نقاشی، عکاسی، موسیقی و معماری کاربرد دارد. در این مقاله، داستان و فیلم درخت گلابی را بر اساس نشانه‌های بلاغی در چهار دسته‌بندیِ نشانه‌شناسی نمادها، نشانه‌شناسی عناصر بینامتنی، نشانه‌شناسی تقابل‌ها و نشانه‌شناسی عناصر بیانی که هر کدام از چند بخش تشکیل می‌شود، تحلیل و بررسی کردیم. نتایج این بررسی‌ها نشان داد که نشانه‌های بلاغی از قبیل استعاره، تشبیه، کنایه، مجاز، تضمین، ضرب‌المثل، تقابل‌های دوگانه، متناقض‌نما، انواع نمادهای مربوط به اشخاص، اشیاء، صداها و طبیعت در سراسر بافتِ متن به‌صورت نهفته و همراه با اشاراتی حضور دارند که مخاطب را به کشف آن نشانة بلاغی هدایت می‌کنند. بر اساس بررسی‌ها موارد مربوط به دستة اول، نشانه‌شناسی نمادها و دستة چهارم، نشانه‌شناسی عناصر بیانی از دو دستة دیگر در داستان و فیلم درخت گلابی بیشتر یافت شد؛ ضمن آن‌که مهم‌ترین نشانة بلاغی این دو اثر را می‌توان عنوان آن، یعنی «درخت گلابی» در نظر گرفت که استعاره‌ای از شخصیت اصلی است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Rhetorical Semiotics of the Story and Film of The Pear Tree

نویسندگان [English]

  • Alireza Nabilou 1
  • Ahmad Rezaei 1
  • Atefeh Saleh 2
1 Department of Persian Language and Literature, Faculty of Literature and Humanities, University of Qom
2 PhD student in Persian Language and Literature, University of Qom
چکیده [English]

Rhetorical semiotics is one of the types of "textual codes" in Daniel Chandler's tripartite classification, encompassing a broader range than previous rhetorical discussions and is not limited to verbal elements; rather, these signs can be sought in images, sounds, or the context of speech. In this semiotic approach, the relationships between signs and their implicit meanings are examined from a rhetorical perspective, and in addition to linguistics, it is applicable in the analysis of other artistic works such as cinema, painting, photography, music, and architecture, as well as poetry, narrative, and dramatic literature. In this article, we analyzed and examined the story and film "The Pear Tree" based on rhetorical signs categorized into four classifications: semiotics of symbols, semiotics of intertextual elements, semiotics of oppositions, and semiotics of expressive elements, each of which consists of several components. The results of these analyses showed that rhetorical signs such as metaphor, simile, irony, metonymy, synecdoche, proverbs, binary oppositions, paradox, and various symbols related to people, objects, sounds, and nature are present throughout the text's context in a latent manner, accompanied by hints that guide the audience to discover that rhetorical sign. Based on the analyses, instances related to the first category, semiotics of symbols, and the fourth category, semiotics of expressive elements, were found more frequently than the other two categories in the story and film "The Pear Tree"; moreover, the most significant rhetorical sign of these two works can be considered their title, "The Pear Tree," which serves as a metaphor for the main character.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Daniel Chandler
  • Dariush Mehrjui
  • Goli Taraghi
  • Rhetoric
  • Semiotics
  • The Pear Tree