-آیدنلو، سجاد (1397)، زبان حال ابلیس در بیتی از حافظ، پژوهشهای ادب عرفانی، سال دوازدهم، شماره سوم، پیاپی 38، صص 132-99.
- احمدی، بابک (1380)، ساختار و تاویل متن، تهران: نشر مرکز.
- ایگلتون، تری (1398)، چگونه شعر بخوانیم، ترجمه پیمان چهرازی، تهران: نشر آگه.
-توکلی، حمیدرضا (1392)، حافظ و آشناییزدایی در قلمرو تلمیح، فصلنامه مطالعات زبانی و بلاغی، سمنان، دوره 4، شماره 7، صص 26-7.
- جرجانی، عبدالقاهر(1954)، اسرار البلاغة فی علم البیان، تحقیق هلموت ریتر، استانبول.
- حافظ، شمسالدین محمد (1362)، دیوان، به تصحیح پرویز ناتل خانلری، تهران: انتشارات خوارزمی.
- خاقانی، افضلالدین بدیل (1375)، دیوان، ویراسته میرجلالالدین کزازی، جلد اول، تهران: نشر مرکز
- خواجویکرمانی، کمالالدینمحمود (1374)، دیوان، به اهتمام احمد سهیلی خوانساری، تهران: پاژنگ.
- رازی، شمسالدین بن قیس (1388)، المعجم فی معاییر اشعار العجم، تصحیح محمد قزوینی، تهران: علم.
- رودکی، ابوعبدالله (1399)، سرودههای رودکی، پژوهش علی رواقی، تهران: فرهنگستان زبان و ادب فارسی.
- ریچاردز، آی. ا (1375)، اصول نقد ادبی، ترجمه سعید حمیدیان، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
- سعدی، مصلحبنعبدالله (1382)، کلیات، به اهتمام محمدعلی فروغی، تهران: انتشارات زوار.
- سوانه، پیر (1398)، مبانی زیباشناسی، ترجمه محمدرضا ابوالقاسمی، تهران: نشر ماهی.
- شفیعیکدکنی، محمدرضا (1383)، صورخیال در شعر فارسی، تهران: مؤسسه انتشارات آگاه.
- شفیعیکدکنی، محمدرضا (1392)، زبان شعر در نثر صوفیه؛ درآمدی به سبک شناسی نگاه عرفانی، تهران: سخن.
- شفیعیکدکنی، محمدرضا (1397)، این کیمیای هستی، جسوم: درسگفتارهای دانشگاه تهران، تهران: سخن.
- شمیسا، سیروس (1378)، نگاهی تازه به بدیع، تهران: انتشارات فردوس.
- عمارتیمقدم، داوود (1395)، بلاغت: از آتن تا مدینه، بررسی تطبیقی فن خطابه یونان و روم باستان و بلاغت اسلامی تا قرن پنجم هجری قمری، تهران: هرمس.
- فاریابی، ظهیر(1381)، دیوان، تصحیح و تحقیق امیرحسن یزدگردی، بهاهتمام اصغر دادبه، تهران: قطره.
- فردوسی، ابوالقاسم (1391)، شاهنامه، بهکوشش جلال خالقی مطلق، جلد2، تهران: مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی.
- فرگه، گوتلوب (1367)، درباره معنی و مصداق، مترجم منوچهر بدیعی، مجله فرهنگ، شماره 2و3. صص292 - 263.
- فروزانفر، بدیعالزمان (1376)، معانی و بیان، به کوشش محمد دبیرسیاقی، ضمیمه شماره 3 نامه فرهنگستان.
- گراهام، جان (1385)، شعر مانند نقاشی است، فرهنگ تاریخ اندیشهها، ویراستار فیلیپ پی.واینر، جلد دوم، تهران: انتشارات سعاد.
- مدبری، محمود (1370)، شرح احوال و اشعار شاعران بیدیوان، تهران: انتشارات پانوس.
- مسعود سعد سلمان (1362)، دیوان، به تصحیح رشید یاسمی، تهران: انتشارات امیرکبیر.
- منوچهری دامغانی، احمدبنقوص (1394)، دیوان، بهاهتمام سیدمحمد دبیرسیاقی، تهران: انتشارات زوار.
- مولانا، جلالالدین محمد (1386)، کلیات شمس، براساس چاپ بدیعالزمان فروزانفر، تهران: انتشارات هرمس.
- میجلی، مری (1394)، علم و شعر، ترجمه میثم محمدامینی، تهران: فرهنگ نشر نو.
- ناصرخسرو (1384)، دیوان، تصحیح مجتبی مینوی و مهدی محقق، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
- نجم رازی، ابوبکر (1383)، مرصادالعباد، به اهتمام محمدامین ریاحی، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
- نیسبت، ریچارد اِ. (1398)، جغرافیای اندیشه: چگونه آسیاییها و غربیها متفاوت از هم میاندیشند... و چرا؟ ترجمه راحله گندمکار، تهران: انتشارات علمی.
- ولک، رنه؛ وارن،آوستن (1373)، نظریه ادبیات، ترجمه ضیاءموحد و پرویزمهاجر، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
- ولک، رنه (1385)، تاریخ نقد جدید، ترجمه سعید ارباب شیرانی، جلد ششم، تهران: انتشارات نیلوفر.
- همایی، جلالالدین (1374)، معانی و بیان، بهکوشش ماهدخت همایی، تهران: موسسه نشر هما.