- استاکول، پیتر (1393)، درآمدی بر شعرشناسی شناختی، ترجمة لیلا صادقی، چ1، تهران: مروارید.
- افراشی، آزیتا (1381)، اندیشههایی در معنیشناسی، تهران: فرهنگ کاووش.
- افراشی، آزیتا و فاطمه نعیمی حشکوایی (1389)، تحلیل متون داستانی کودک با رویکرد شعرشناسی شناختی، مجله زبانشناخت، سال اول، شماره دوم، صص 1-25.
- ایرانی، محمد و ناصر ملکی (1397)، بررسی سرودههای پروین اعتصامی از منظر شعرشناسی شناختی و تحلیل گفتمان انتقادی، فصلنامه زبان و ادب فارسی، سال دهم، شماره 34، صص 11-31.
- بارسلونا، آنتونیو (1390)، استعاره و مجاز با رویکرد شناختی، ترجمه فرزان سجودی، لیلا صادقی و تینا امراللهی، چ1، تهران: نقش جهان.
-باقری خلیلی، علی اکبر و منیره محرابی کالی (1395)، رهیافتهای طرحواره حجمی مرتبط با واژه سر در غزلیات سعدی و حافظ شیراری، دوفصلنامه مطالعات زبانی و بلاغی، سال هفتم، شماره 14، صص 7-34.
- براتی مرتضی (1396)، بررسی و ارزیابی نظریة استعاره مفهومی، دوفصلنامه مطالعات زبانی بلاغی، سال هشتم، شماره 16، صص 51-84.
حافظ، شمس الدین محمد (1383)، دیوان اشعار، به تصحیح قاسم غنی و محمد قزوینی، تهران، انتشارات آبنوس.
- خرمشاهی، بهاءالدین (1387)، حافظنامه، بخش دوم، چ18، تهران: علمی و فرهنگی.
- رضویان، حسین و صدیقه طهماسبی بیرگانی (1396)، نقش موضوع در کاربرد استعارۀ مفهومی، دوفصلنامة مطالعات زبانی و بلاغی، سال هشتم، شماره 61، صص 511-531.
- روشن، بلقیس و لیلا اردبیلی (1395)، مقدمهای بر معناشناسی شناختی، چ2، تهران: نشر علم.
- صادقی، سهیلا، زهرا سیدیزدی و نرگس باقری (1394)، تحلیل نگاشتهای مفهومی در دو شعر از مهدی اخوان ثالثبا رویکرد شعرشناسی شناختی، جستارهای زبانی، دوره 6، شماره 26، صص 305- 324.
- صادقی، لیلا (1390)، شناخت جهان متن رباعیات خیام بر اساس نگاشت نظام با رویکرد شعرشناسی شناختی، جستارهای زبانی، شماره 175، صص 107-129.
- صادقی، لیلا(1391)، خوانش شعر حکایت اثر شاملو با رویکرد شعرشناسی شناختی، جستارهای زبانی. دورۀ 3، شماره 12، صص 149-167.
- ـصادقی، لیلا (1392)، طرحواره های متنی در ساخت شکل جدیدی از رمان در داستان با رویکرد شعرشناسی شناختی،جستارهای زبانی، شماره 183، صص 87-110.
- صادقی، لیلا (1392)، کارکرد داستان کلان و نگاشت نظام در خوانش منطقالطیر عطار نیشابوری با رویکرد شعرشناسی شناختی، جستارهای زبانی، شماره 20، صص 125-147.
-صادقی، لیلا (1392)، داستان سایه به مثابة ژانر فرعی در شکار سایه ابراهیم گلستان، جستارهای زبانی، شماره 21، صص 137-162.
- صادقی، لیلا(1392)، ادغام نوشتار و تصویر در متون ادبی بر اساس نظریۀ ادغام مفهومی، جستارهای زبانی، شماره 15، صص 75-104.
- کیانی، مجید (1377)، هفت دستگاه موسیقی ایران، تهران: مؤلف.
- کرد زعفرانلو کامبوزیا، عالیه و خدیجه حاجیان (1389)، استعارههای جهتی قرآن با رویکرد شناختی، نقد ادبی، سال 3، شماره 9، صص 115-139.
- کریمی، طاهره و ذوالفقار علامی (1392)، استعارههای مفهومی در دیوان شمس بر مبنای کنش خوردن، نقد ادبی، سال 6، شماره 24، صص 143-168.
- گرنی یوگنی (1391) نشانهشناسی چیست؟، ترجمة غفاری محمد، کتاب ماه ادبیات، شماره 175، صص 17-22.
- گلفام، ارسلان، بلقیس روشن و فرزانه شیررضا (1393)، کاربرد نظریه جهان متن در شناسایی عناصر سازنده متن روایی داستان شازده احتجاب بر مبنای رویکرد شعرشناسی شناختی، جستارهای زبانی، دوره 5، شماره 21، صص 183-206.
- قادری، سلیمان (1395)، شعرشناسی شناختی و استعارات بدنی: الگوهای فرهنگی تفکّر و زبان در بوستان سعدی، فصلنامه پژوهشهای ادبی و بلاغی، سال 4، شماره 61، صص 59-74.
- محمدیان، عباس و مجید فرحانیزاده (1397)، استعارة مفهومی شادی در دیوان شمس، دوفصلنامه مطالعات زبانی و بلاغی، سال 9، شماره 18، صص 319-350.
-Evans, Vivian and Georgia Green M. (2006), Cognitive Linguistics: An Introduction, Edinburgh University Press.
-Fauconnier Gilles (2005), Cognitive linguistics, SITE: Encyclopedia of Cognitive science, Pp. 1- 23.
-Fauconnier Gilles (1997), Mapping in though and language, Cambridge: Cambridg University.
-Fauconnier, Gilles and mark Turner (2002), The way we think: a new theory of how ideas happen, New York: Basic Books.
-Freeman, Margaret (2000), Poetry and Scope of Metaphor: Toward a cognitive Theory of Literature, in Antonio Barcelona (Ed.), Metaphor and Metonymy at the crossroads: A Cognitive Perspective, Berlin and New York: Wlouton de Gruyter, Pp.253-281.
-Freeman, Margaret (2007), Poetic iconicity, In Cognition in language: volume in Honour of professor Elzbieta Tabakowska, Wladislaw Chlopicki, Andrzej Pawelec, and Agnieska Pojoska, (eds.), Krakow: Tertum, Pp. 472- 501.
-Freeman, Margaret(1998), Poetry and the scope of metaphor: Toward a theory of cognitive poetics. In Metaphor and Metonymy at the Crossroads. Ed. by A. Barcelona, The Hague: Mouton de Gruyter, Pp. 253- 281.
-Freeman, Margaret (2009), Minding: feeling, form and meaning in the creation of poetic iconicity, acid- free paper which falls within the guidelines of the “ANSI” to ensure, Pp. 169- 196.
-Johnson, Mark (1987), The body in the mind: The body basis of meaning, imagination, and reason, Chicago and London: The University of Chicago.
-Lakoff, George (1993), The contemporary theory of metaphor, metaphor and thought, Ed. by Andrew Ortony, 2nd ed., Cambridge: Cambridge university press, Pp. 202- 251.
-Lakoff, George and Mark Johnson (1980), Metaphors We Live By, Chicago: University of Chicago.
-Turner, M. (1996), The Literary Mind, Oxford: Oxford University.
-Turner, Mark and Gilles Fauconnier (1995), Conceptual integration and Formal Expression, Metaphor and Symbolic Activity.
-Tsur, Reuven (1992), Toward a theory of cognitive poetics, Amsterdam: North Holland.
-Tsur, Reuven (2002), Aspects of Cognitive Poetics in Elena Semino & JonathanCulpeper (Eds.), Cognitive Stylistics—Language and Cognition in Text analysis, Amsterdam and Philadelphia.