_ قرآن کریم.
_ آشوری، داریوش (1379)، عرفان و رندی در شعر حافظ، چ1، تهران: مرکز.
_ استیس، والتر ترانس (1361)، فلسفه و عرفان، ترجمۀ بهاءالدین خرمشاهی، چ2، تهران: سروش.
_ افراسیابی، غلامرضا (1372)، سلطان العشّاق، چ1، شیراز: دانشگاه شیراز.
- امامجمعهای، مهدی (1384)، وجوه تمایز هرمنوتیکی شطحیات عرفانی در متشابهات قرآنی، فصلنامۀ انجمن معارف اسلامی، سال اول، شمارة 3، صص 91-108.
_ بقلی شیرازی، روزبهان (1374)، شرح شطحیات، تصحیح و مقدمۀ هانری کربن، چ3، تهران: طهوری.
- بهشتی، محمد و دیگران (1384)، چیستی هنر: مجموعه مقالات، چ1، تهران: مؤسسه تحقیقات و توسعه علوم انسانی.
_ پارسا، خواجه محمد (1366)، شرح فصوص الحکم، به کوشش جلیل مسگرنژاد، چ1، تهران: علمی و فرهنگی.
- پترسون و دیگران (1383)، عقل و اعتقاد دینی، ترجمة احمد نراقی و همکاران، چ4، تهران: طرح نو.
_ پورجوادی، نصرالله (1382)، پروانه و آتش (سیر تحوّل یک تمثیل عرفانی در ادبیات فارسی)، مجله نشر دانش، سال بیستم، شمارة 2، صص 6-18.
_ پورنامداریان، تقی (1380)، در سایة آفتاب: شعر فارسی و ساختشکنی در شعر مولوی، چ1، تهران: سخن.
- تقوی، محمد (1387)، بحثی در نسبت تجربههای دینی، عرفانی و هنری، گوهر گویا، شمارة 5، صص 113-124.
- تقوی، محمد (1385)، شطح سرریزهای روح بر زبان، مجلۀ دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، سال 14، شمارة 54-55، صص 37-71.
- تورتل، کریستین (1378)، شیخ ابوالحسن خرقانی، ترجمة ع. روح بخشان، چ1، تهران: نشر مرکز.
- جیمز، ویلیام (1372)، دین و روان، ترجمة مهدی قائنی، ج2، چ1، تهران: انتشارات آموزش انقلاب اسلامی.
_ زمرّدی، حمیرا (1396)، نظریة ناسازهها در ساختار زبان عرفان، چ2، تهران: زوّار.
_ سرّاج طوسی، ابونصر (1381)، اللّمع فی التّصوّف، تصحیح و تحشیۀ رینولد آلن نیکلسون، ترجمۀ مهدی محبتی، چ1، تهران: اساطیر.
_ سهروردی، شهابالدین (1374)، صفیر سیمرغ، چ1، تهران: مولی.
- سهلگی، محمدعلی (1388)، دفتر روشنایی (از میراث عرفانی بایزید بسطامی)، ترجمة محمدرضا شفیعیکدکنی، چ5، تهران: سخن.
_ شایگان، داریوش و هانری کربن (1373)، آفاق تفکّر معنوی در ایران اسلامی، ترجمۀ باقر پرهام، چ2، تهران: فروزان روز.
_ شفیعی کدکنی، محمدرضا (1392)، زبان شعر در نثر صوفیه، چ1، تهران: سخن.
- فولادی، علیرضا (1389)، زبان عرفان، چ3، تهران: سخن.
- قائمی، فرزاد (1391)، زیباییشناسی تمثیل و تحلیل ساختاری ادبیات تمثیلی مولانا بر مبنای نظریۀ فلسفی صورتهای مثالی، فصلنامة پژوهشهای ادبی و بلاغی، سال 1، شمارة 1، صص 57-75.
_ کربن، هانری (1384)، مقالات: مجموعهای از مقالات به زبانفارسی، چ1، تهران: حقیقت.
- کربن، هانری (1966)، مقدمه بر شرح شطحیات روزبهان بقلی، تهران: طهوری.
_ مدرسی، فاطمه، مونا همّتی و مریم عرب (1390)، شطحیات عینالقضات همدانی، فصلنامه ادبیات عرفانی و اسطورهشناختی، دوره 7، شمارة 25، صص 167-192.
_محمّدی آسیابادی، علی (1387)، هرمنوتیک و نمادپردازی در غزلیات شمس، چ1، تهران: سخن.
_ محمدی کلهسر، علیرضا (1393)، نقش تأویل در گسترش زبان عرفان، پژوهشهای ادب عرفانی (گوهر گویا)، دوره 8، شمارة 2 (پیاپی 27)، صص 99-122.
_ میرباقریفرد، سیدعلیاصغر و مسعود آلگونه جونقانی (1389)، تحلیل شطح بر مبنای تفکیک وجودشناختی و معرفتشناختی، مجلة ادبپژوهی،دوره 4، شمارة 13، صص 29-60.
_ میر باقریفرد، سید علی اصغر و شهرزاد نیازی (1389)، بررسی و تحلیل زبان عرفانی در آثار عینالقضات همدانی، فصلنامة پژوهشهای فلسفی و کلامی، دوره 12، شمارة اول و دوم (پیاپی 45-46)، صص 267-286.
- نجفی، مریم، مظاهر نیکخواه و اصغر رضاپوریان (1397)، بررسی جنبههای بلاغی زبان در تفسیر کشفالاسرار، فصلنامۀ مطالعات زبانی و بلاغی، سال 9، شمارة 17، صص 235-260.
- نیکلسون، رینولد (1358)، تصوّف اسلامی و رابطۀ انسان و خدا، ترجمة محمدرضا شفیعی کدکنی، چ1، تهران: توس.
_ نویا، پل (1373)، تفسیر قرآنی و زبان عرفانی. ترجمۀ اسماعیل سعادت، چ1، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
_ همایون، فاطمه و احمد امین (1390)، شطح تمثیلی در سخن مولانا جلالالدّین بلخی (هوشیاریِ ورای مستی)، مجله تاریخ ادبیات، شمارة 3/69، صص 187-211.
_ همدانی، عینالقضات (1377الف)، تمهیدات عینالقضات همدانی، تصحیح عفیف عسیران، چ1، تهران: منوچهری.
- همدانی، عینالقضات(1378)، شکوی الغریب، به اهتمام قاسم انصاری، چ1، تهران: منوچهری.
- همدانی، عینالقضات (1377ب)، نامههای عینالقضات همدانی، ج1و2، به اهتمام علینقی منزوی و عفیف عسیران، چ1، تهران: اساطیر.
- همدانی، عینالقضات (1377ب)، نامههای عینالقضات همدانی، ج3، به اهتمام علینقی منزوی، چ 1، تهران: اساطیر.
- هیک، جان (1381)، فلسفۀ دین، ترجمة بهزاد سالکی، چ3، تهران: الهدی.
_ یوسفپور، محمدکاظم و علیرضا محمدی کلهسر (1390)، پیوندهای معنایی تمثیلهای وحدت وجود در مثنوی، مجلة مطالعات عرفانی، شمارة 13، صص 211-235.