- اسماعیلی، عصمت (1377)،مقایسه روایی و ساختاری خسرو و شیرین نظامی با شیرین و خسرو امیرخسرو دهلوی (بخش دوم)، مجلۀ شعر، شمارۀ 23، صص 38-47.
- اشرفی، م.م. (1367)، همگامی نقّاشی با ادبیات در ایران (از سدۀ ششم تا یازدهم هجری و قمری)، ترجمۀ رویین پاکباز، تهران: نگاه.
- آژند، یعقوب (1378)، مکتب نگارگری هرات، تهران: فرهنگستان هنر.
- پوپ، آرتور اپهام و دیگران (1377)، سیر و صور نقّاشی ایران، ترجمۀ یعقوب آژند، تهران: نشر مولی.
- رحمانی، نجیبه و صفرعلی شعبانی خطیب (1395)، بررسی جایگاه خیال و اسطوره در نقّاشی قهوهخانهای بر اساس روش ژیلبر دوران، مجلۀ باغ نظر، شمارۀ 42، صص 19-32.
- سعیدی، مریم، ماحوزی، امیرحسین و شهین اوجاق علیزاده (1394)، تخیّل شیر در رزم فردوسی و بزم نظامی (داستان بهرام گور در شاهنامه و هفت پیکر)، پژوهشنامۀ ادب حماسی، شمارۀ 20، صص 73-90.
- سلطان کاشفی، جلالالدین (1392)، بررسی عنصر تخیّل و تجسّم از منظر هگل و ژیلبر دوران و بازتاب آن در نگارگری ایران، نامۀ هنرهای تجسّمی و کاربردی، شمارۀ 12، صص 47-64.
- شریعتی ، سارا (1385)، جامعه- انسانشناسی تخیّل اجتماعی، فصلنامه خیال، شمارۀ 17، صص88-98.
- شعبانزاده، مریم (1389)، جستاری در تلقی عرفانی نظامی از عشق، پژوهشنامۀ ادب غنایی، شمارۀ 14، صص 73-94.
- صفا، ذبیحالله (1381)، تاریخ ادبیات ایران در قلمرو زبان فارسی، ج2، تهران: انتشارات فردوس.
- عبّاسی، علی (1380)، طبقهبندی تخیّل بر اساس روش نقد ادبی جدید (ژیلبر دورانو گاستون باشلار)، پژوهشنامه دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید بهشتی، شمارۀ 29، صص 79-94.
- عبّاسی، علی و عبدالرسول شاکری (1387)، ترس از «زمان» نزد شخصیتهای روایتی محمود دولتآبادی: «مورد مطالعه: جای خالی سلوچ»، پژوهشنامۀ ادبیات و علوم انسانی، شماره 57، صص 217-235.
- عبّاسی، علی (1391)، ساختارهای نظام تخیّل از منظر ژیلبر دوران، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
- مزداپور، کتایون (1371)، خسرو و شیرین در دو روایت، مجلۀ فرهنگ، شمارۀ10، صص 409-430.
- مصباح، بیتا (1397)، مطالعۀ تأثیر نقوش گچبری پیش از اسلام بر گچبری دورۀ اسلامی ایران تا قرن هفتم هجری، همایش ملی جلوههای هنر ایرانی اسلامی در فرهنگ، علوم و اسناد، دانشگاه گیلان، 8 و 9 اسفند 1397 .
- محمدی، داوود و محمّدرضا اسلامی (1397)، معماری زبان؛ پیشنهادی در طبقهبندی عناصر زیبایی سخن، دوفصلنامه مطالعات زبانی و بلاغی، شمارۀ 17، صص 205-234.
- نامور مطلق، بهمن (1388)، اسطورهسنجی نزد ژیلبر دوران (مورد کاربردی آثار خاویر دو مستر)، دوفصلنامه نقد زبان و ادبیات خارجی، شمارۀ 60، صص 111-125.
- واحد دوست، مهوش (1379)، نهادینههای اساطیری در شاهنامۀ فردوسی، تهران: سروش.
-Cheleborg, Chiristian (2006), L'imaginaire littéraire: desarchétypes à la poétique du sujet,Paris: Armand Colin.
-Durand,G. (1992),Les Structures Anthropologiques de L’imaginaire, Paris: Bordas.
-Lents & lowery (1989), Timur and the princely vision: Persian art and culture in the fifteenth century, Los Angeles: Los Angeles County Museum of Art.
-Loukonine & Ivanov (1996), Persian Art, London: Parkstone.