- آیخن باوم، بوریس (1385)، نظریه روش فرمال در نظریه ادبیات، گردآوری تزوتان تودورف مترجم عاطفه طاهایی. تهرا.ن: اختران
- احمدی، بابک (1392)، ساختار و تأویل متن، تهران، مرکز.
- اربابشیرانی، سعید، الیاسیبروجنی، سعید (1373)، فرمالیسم چیست، ادبیات داستانی، 7، 15-12.
- برسلر، چارلز (1393)، درآمدی بر نظریهها و روشهای نقد ادبی، مترجم: مصطفی عابدینی، تهران: نیلوفر.
- پاینده، حسین (1369)، مبانی فرمالیسم در نقد ادبی (با نگاه به قطعه شعری از سهراب سپهری)، کیهان فرهنگی، سال 7، ش 75، 30-26.
- پاینده، حسین (1383)، تباین و تنش در ساختار شعر نشانی، نشریه دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تبریز، ش 192، 207-195.
- پین، مایکل (1383)، فرهنگ اندیشهی انتقادی، ترجمه پیام یزدانجو، تهران: نشر مرکز.
- حقوقی، محمد (1392)، شعر زمان ما، تهران: نگاه.
- ریمامکاریک، ایرنا (1393)، دانشنامه نظریههای ادبی معاصر، ترجمه مهران مهاجر و محمد نبوی، تهران: آگه.
- ساداتی، شهابالدین، سقازاده، بهار (1378)، شهری چون بهشت از نگاهی دیگر، کتاب ماه ادبیات، 13، 71-66.
- شاملو، احمد، (ا. بامداد) (1381)، کاشفان فروتن شوکران، تهران: تدبیر.
- شایگانفر، حمیدرضا (1386)، نقد ادبی، تهران: دستان.
- شفیعیکدکنی، محمدرضا (1385)، موسیقی شعر، تهران: آگه.
شفیعیکدکنی، محمدرضا (1391)، رستاخیز کلمات، تهران: سخن.
-شکلوفسکی، ویکتور (1385)، «هنر به مثابهی صناعت» در نظریه ادبیات: متنهایی از فرمالیستهای روس، تهران: اختران.
- صفوی، کورش (1373)، از زبانشناسی به ادبیات، ج 1، تهران: چشمه.
- قاسمی پور، قدرت (1386). درآمدی بر فرمالیسم در ادبیات، اهواز: رسش.
- فلکی، محمود (1380)، نگاهی به شعر شاملو، تهران: مروارید.
- هارلند، ریچارد (1381)، در آمدی تاریخی بر نظریهی ادبی، از افلاطون تا بارت، ترجمه : شاپور جورکش و دیگران، تهران: چشمه.
-Elrich, Victor (1965), Russian Formalism: History-Doctrine. The Hugue: Mouton.
-Stam, Robert et al (1992). New Vocabularies in Film Semiotics, London & NewYork: Routledge.